تقویت اتصال ASEAN از طریق نوآوری دیجیتال در حفاظت از حیات وحش – FlipScience


روز جهانی حیات وحشروز جهانی حیات وحش

مرکز تنوع زیستی آسه آن


توسط دکتر ترزا موندیتا اس. لیم

(بیانیه مطبوعاتی) در 3 مارس، به جشن جهانی سالانه روز جهانی حیات وحش با موضوع “ارتباط مردم و سیاره: کاوش در نوآوری دیجیتال در حفاظت از حیات وحش” می پیوندیم.

استفاده از فناوری های دیجیتال کلید رشد اقتصاد در منطقه آسه آن است. علاوه بر این، رویکردهای حفاظت و حفاظت از حیات وحش متنوع جنوب شرقی آسیا را متحول کرده است. مرکز تنوع زیستی آسه‌آن (ACB)، از طریق برنامه‌ها و ابتکارات مختلف شاخص خود، ارزیابی و پایش حیات وحش و زیستگاه‌های آن‌ها را از طریق نوآوری‌های مختلف فناوری امکان‌پذیر کرده است.

در سراسر کشورهای عضو آسه آن (AMS)، حامیان جوان تنوع زیستی با ترکیب خلاقیت ذاتی و دانش فنی خود به حفاظت و حفاظت مؤثر از حیات وحش شکننده و زیستگاه‌های آنها کمک می‌کنند. آنها با استفاده از دوربین ها، لنزهای دوربین و هواپیماهای بدون سرنشین حیات وحش را ثبت می کنند، در حالی که مدیران پارک به آنها کمک می کنند تا با استفاده از تله های دوربین عکس بگیرند. برنامه کمک های مالی کوچک ACB به توسعه فناوری ها و ابزارهای مدیریتی برای حمایت از نظارت بر حیات وحش در برخی از پارک های میراث آسه آن در اندونزی کمک کرد. در میانمار، پلتفرمی نیز ایجاد شد که می‌توان از طریق تلفن‌های همراه یا ابزارهای آن‌ها برای پشتیبانی از نظارت، گشت‌زنی و اجرای قانون حیات وحش به آن دسترسی داشت. ACB همچنین برنامه‌های آموزشی بارکدینگ DNA را انجام داده است که برای ارائه تحقیقات عمیق گونه‌ها مفید برای برنامه‌ریزی و تحقیقات حفاظتی طراحی شده‌اند. انبوهی از داده‌های تنوع زیستی جمع‌آوری‌شده از طریق این فناوری‌های پیشرفته باید به آسانی در دسترس عموم قرار گیرد.

برای این منظور، پلتفرم‌های دیجیتال اصلی ACB، مکانیسم اشتراک داده‌های ASEAN و داشبورد تنوع زیستی ASEAN، ابزارها و پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاینی هستند که AMS را در برنامه‌ریزی، نظارت و تصمیم‌گیری حفاظت ملی و محلی هدایت می‌کنند. این پلتفرم‌های آنلاین حاوی داده‌های تنوع زیستی هستند که به راحتی برای محققان، دانشمندان، دانشجویان، سازمان‌های همفکر و سایر کاربران آنلاین قابل دسترسی است.

ACB همچنین از کمپین های دیجیتالی برای آگاهی عمومی منطقه ای از تنوع زیستی استفاده می کند. این #ماASEAN تنوع زیستی: خانه ما، زندگی ما، داستان های ما یک کمپین ارتباطی استراتژیک در وب‌سایت ACB ارائه شده است تا رویکرد جامع کل جامعه را به اقدام تنوع زیستی ارتقا دهد و طیف وسیعی از مشارکت‌ها از اقدامات فردی تا همکاری منطقه‌ای را تشویق کند. افراد برجسته در ASEAN داوطلبانه صدای خود را در این کمپین برای انتشار فراخوان برای رویکردی یکپارچه و در سطح جامعه، از جمله استفاده از رسانه های دیجیتال در حفاظت از تنوع زیستی، به مخاطبان محلی، منطقه ای و ملی گسترده تر اعلام کرده اند.

نشریاتی مانند چشم انداز تنوع زیستی ASEAN، خلاصه پروژه ها یا گزارش های فنی (چه به صورت آنلاین و چه به صورت چاپی) اکنون حاوی کدهای QR هستند تا خوانندگان و بازدیدکنندگان وب سایت بتوانند به راحتی به آنها در هر کجای دنیا که هستند دسترسی داشته باشند و آنها را دانلود کنند.

اکتشافات جدید، تحولات هیجان انگیز

علیرغم قرن‌ها تحقیق طبقه‌بندی، تنها کمتر از دو میلیون گونه از حیوانات، گیاهان و میکروب‌ها برای علم شناخته شده‌اند و بیش از 30 میلیون گونه هنوز کشف نشده‌اند.

در منطقه آسه‌آن، تنها از سال 2000 تا اوایل سال 2024 تقریباً 700 گونه کشف شد که شامل 28 گونه (مار، مارمولک و قورباغه) و 348 حشره (16 پروانه، 322 سوسک و 10 مورچه) بود.

به عنوان مثال، در فیلیپین، بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری جدید در سال 2023 در میندانائو کشف شدند. گونه جدیدی از بگونیا (بگونیا فریتشیانا) در حال رشد فراوان بر روی تپه های سنگی در بوکیدنون یافت شد. گونه جدیدی از ارکیده (Pinalia Campanulata) در منطقه تنوع زیستی Mount Busa Key (KBA) در جنوب کوتاباتو پیدا شد. در داوائو اورینتال، اولین گونه ارکیده کلاه ایمنی، Corybas hamiguitanensis، در منطقه حفاظت شده حیات وحش کوه Hamiguitan، یک پارک میراث ASEAN و سایت میراث جهانی یونسکو کشف شد. همچنین جدیدترین گونه لاک پشت جهان در شهر داوائو کشف شد. ژیمناستیک (Podogymnura intermedia و P. حداقل هادر طی یک بررسی میدانی در شمال میندانائو، که به عنوان جوجه تیغی مودار یا موش ماه شناخته می شود، پیدا شد که یک رکورد جدید برای این منطقه است.

گونه های جدیدی نیز در آسه آن کشف شد. Hipposideros kingstonee, گونه جدیدی از خفاش دماغ برگ، در شبه جزیره تایلند و مالزی یافت شده است، در حالی که نمونه های دیگری در مجموعه هایی از بورنئو شناسایی شده اند. علاوه بر این، گونه جدیدی از کروکودیل (Tylototriton ngoclinhensis) در ویتنام یافت شد. گونه های جدید مینیاتوری نخل (زیرزمینی پینانگاهمچنین در حال رشد در جنگل‌های بورنئو و تایلند، گونه جدیدی از رتیل آبی برقی کشف شد.Chilobrachys natanicharum) در جنگل های حرا یافت شد. سایر اکتشافات جدید شامل موارد زیر است: یک گونه “نیمه حلزون” (میکروپارماریون صالحی) در جنگل های بارانی دشت شمال بورنئو یافت می شود. مار آبی (Hypsiscopus indonesiensis) به عنوان “مار آبی دم صاف” که در اندونزی یافت می شود توصیف می شود. و افعی آیروادی (Trimeresurus ayeyarwadyensisنامگذاری شده از رودخانه آیروادی است که در میانمار با استفاده از تکنیک‌های مدرن ژنومی کشف شد.

ادامه کشف، شناسایی و مستندسازی گونه‌ها فواید بسیاری برای بشریت به همراه خواهد داشت، از جمله درک بهتر از جهان طبیعی، مواد ژنتیکی که می‌تواند منجر به پیشرفت‌های پزشکی شود، و بهبود امنیت غذایی، کاهش فقر و انعطاف‌پذیری آب و هوا. نوآوری و فناوری دیجیتال ممکن است تغییراتی باشد که ما برای کشف و محافظت بیشتر از تنوع باورنکردنی شبکه حیات زمین به آن نیاز داریم.MF


درباره نویسنده: دکتر ترزا موندیتا اس. لیم، مدیر اجرایی مرکز تنوع زیستی آسه آن (ACB) است. او که دامپزشک و متخصص مدیریت حیات وحش است، قبل از پیوستن به ACB، مدیر دفتر مدیریت تنوع زیستی وزارت محیط زیست و منابع طبیعی فیلیپین بود. او همچنین ریاست نهاد فرعی در مشاوره علمی، فنی و فناوری (SBSTTA) کنوانسیون سازمان ملل در مورد تنوع زیستی را از سال 2017 تا 2018 بر عهده دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ACB، به www.aseanbiodiversity.org مراجعه کنید.

کتاب Flipscienceکتاب Flipscienceیک کتاب Flipscience در آمازون سفارش دهیدیک کتاب Flipscience در آمازون سفارش دهیدپیش سفارشپیش سفارش





Source link

پیمایش به بالا